«ماه عسل» اكنون يك برند و برنامهاي محبوب براي مخاطبان شبكه سه در ماه مبارك رمضان است؛ برنامهاي كه سالهاست بينندگان ثابت خود را حفظ كرده و همهساله بر تعداد آنها نيز افزوده شده است. شايد مهمترين ويژگي اين برنامه در چند سال اخير به نمايش درآوردن زندگي واقعي مردمي باشد كه قصه زندگيشان داستانهاي ماه عسل را پيش ميبرد و آنها قهرمانهايي هستند كه با شهامت رو به دوربين از آنچه هستند دفاع ميكنند. برنامهاي كه به جرئت ميتوان آن را محصول همكاري يك گروه پرانرژي و باانگيزه دانست.
**ماه عسل از جنس مردم است
ناصر كريمان، مدير گروه اجتماعي شبكه سه درباره ويژگيهاي «ماه عسل 95» ميگويد: امسال برنامهاي منسجمتر داريم كه قصهمحور است و آدمها با بيان قصهشان، بخشي از خاطرات تلخ و شيرين زندگيشان را با مخاطب به اشتراك ميگذارند.
وي بارزترين و مهمترين نكته اين برنامه را حضور مردم و قصههايشان ميداند و ميگويد: تلويزيون رسانهاي است كه نبايد ميان خود و مخاطب فاصلهاي بيندازد. زماني كه مردم حس كنند ميتوانند بدون دغدغه رو به دوربين از آنچه سرگذشتشان بوده، بگويند و دفاع كنند؛ يعني رسانه خاستگاه مردمياش را بهدست آورده است.
به اعتقاد مدير گروه اجتماعي شبكه سه، بخشي از وظيفه رسانه نشان دادن جامعه و مخاطبان است. در اين فضا، ماه رمضان بهترين فرصت براي صيقل يافتن روح ماست و چه بسا اين برنامه بتواند با تلنگري كوچك بخشي از اين سفيد شدن را به نمايش بگذارد.
**توليدي آرام و بهدور از هياهو و حاشيه
مسعود رجبيان، فارغالتحصيل رشته فيلمبرداري است و مديريت توليد برنامه را برعهده دارد. او با اشاره به انتخاب لوكيشني كه پاسخگوي نياز دكور برنامه باشد، ميگويد: يكي از دلايل انتخاب اين محل براي اجراي «ماه عسل» اين بود كه امكان پيادهكردن دكور در فضاهاي استوديويي وجود نداشت. ضمن اينكه دكور به شكلي طراحي شد كه حتماً بايد در محل اجراي برنامه ساخته ميشد و ما به عمق زيادي در دكور نياز داشتيم. همين موضوع انرژي مضاعفي از ما گرفت تا امكان آكوستيك بودن استوديو، صدا، نور، برق و... را فراهم آوريم. به هرحال فضاي خارج از استوديو ميطلبيد كه شرايط مشابهي را خودمان بهوجود بياوريم كه البته هزينهبر هم بود.
وي با تأكيد بر اين نكته كه مسلماً محيط استوديو به لحاظ آماده بودن نور، مسائل فني و ارسال تصوير خيلي راحتتر است، ميگويد: «ماه عسل» برنامهاي است كه از ابتداي پيشتوليدش زير ذرهبين است و هر لحظه امكان دارد يك حاشيه به كليت برنامه لطمه بزند. بههمين دليل تلاش كرديم در فضايي آرام و به دور از هياهو برنامه را ضبط كنيم.
مدير توليد «ماه عسل» در پايان با اشاره به ويژگيهاي تصويربرداري اين برنامه بهدليل داشتن دكوري وسيع ميگويد: امسال اين برنامه با پنج دوربين تصويربرداري ميشود: يك دوربين كرين 12 متري، سه دوربين متحرك و يك دوربين تراولينگ كه چپ و راست دكور قرار گرفتهاند و يك فن بزرگ هم كنار LED قرار دادهايم كه فضاي دكور را خنك نگه دارد.
**سادگي و آرامش دريا در فضاي ماه عسل
پيمان قانع، طراح صحنه و دكور «ماه عسل»، شايد قديميترين عضو اين گروه باشد. او كه همكارياش را از «جذر و مد» با احسان عليخاني شروع كرده، به قول خودش در اين 14 سال با برنامه بزرگ شده و به بلوغ رسيدهاست و هر «ماه عسل»، براي او تجربهاي متفاوت است. قانع ميگويد: از لحظهاي كه مداد رنگي دستم ميگيرم تا طرحم را پياده كنم، حتي به ويژگي مجري در طراحي دكور هم توجه ميكنم و هر دكور از نظر من يك كاراكتر است كه حرفهايي براي گفتن دارد. وي سادگي و معمولي بودن را مهمترين ويژگي دكور امسال ميداند و ميگويد: قرار است در «ماه عسل» قصه تعريف كنيم و وارد جهان آدمهايي شويم كه بعد از قصهشان براي ما جور ديگري تعريف ميشوند. براي همين دوست داشتم يك فضاي تئاترگونه بر كار حاكم باشد. دري باز ميشود و قهرمان برنامه از در عبور ميكند و وارد سن ميشود و آنگاه روايت قصه ادامه مييابد. البته نميخواستيم صحنه به سن تئاتر شبيه شود.
قانع درباره دكورهاي ماه عسل 94 ميافزايد: امسال تصميم گرفتيم دكور بالغتر شود. رنگ سياه را از دكور گرفتهايم، هرچند رنگ سياه در دكور بسيار مهم است و حكايت از خلئي دارد كه پشت آن مفهوم هنري است اما سعي كرديم طرح سادهتري انتخاب كنيم. اقيانوس و دريا با همه سادگياش شكوه و عظمت مخصوص به خود را دارد. همه انسانها حس خوبي به دريا دارند. ضمن اينكه درياي طراحي شده هم مينيماليستي است.
وي در ادامه ميگويد: شايد روز اول رنگ آبي براي مخاطب تازگي داشت اما بهسبب اثرگذاري برنامه، به مرور با مخاطب هم ارتباط برقرار كرد. ما نيز با قرار دادن يك LED بزرگ نورهاي مورد نظرمان را در دكور گنجانديم. هرچند اين LED در قسمتهاي بعد كاربرد بيشتري مييابد.
**شنيدن قصه خوب از زبان آدمهاي معمولي
محمد پيوندي، مسئول بخش محتوايي «ماه عسل» يكي از مهمترين بخشهاي اين برنامه يعني موضوعيابي آن را برعهده دارد. او ميگويد: از سال گذشته با در اختيار گذاشتن فضاي مجازي راه را براي ورود موضوعات مختلف باز گذاشتيم و در نتيجه از ميان هزاران موضوع پيشنهادي، تعدادي را براي بررسي انتخاب كرديم. با اينحال رساندن آنها به عدد 30 بررسي بيشتري ميطلبيد تا بهترينها و مناسبترينها را انتخاب كنيم.
پيوندي كه مسئوليت گزارش پشتصحنهها را هم برعهده دارد، ميافزايد: امسال تأكيد ما بر قصه خوب بود و روايتي كه مخاطب با آن حال خوشي پيدا كند. بههمين دليل در باب موضوعات تأمل ميكرديم. گاهي يك موضوع تيتر جذابي داشت اما براي تصويري شدنش با مشكلاتي روبهرو ميشديم.
وي با اشاره به حضور مهماناني كه فرهنگ و ديدگاههاي مختلفي دارند، ميگويد: وقتي قبول ميكنيد مهماناني را دعوت كنيد كه قرار است اولينبار با دوربين روبهرو شوند و ميخواهند ناگفتههاي زندگيشان را بيان كنند، پس بايد آماده تبعات آن هم باشيد. هرچند تمام تلاش ما براين است كه كمترين خطا را در برنامه مرتكب شويم اما تا املا نوشته نشود نميتوان از آن غلط گرفت. واقعاً از زماني كه مهمان روي سن ميرود هيچ عنصري براي ما قابل پيشبيني نيست و فقط با اتكا به خدا و تجربيات 10 سالهمان تلاش ميكنيم برنامهاي بينقص روي آنتن بفرستيم.
در پايان، پيوندي مهمترين ويژگي برنامه امسال را اتكا به پيشينهاي 10 ساله ميداند كه به گروه جرئت و اعتماد به نفس ميدهد و ميافزايد: امسال سعي كرديم به سمت گفتوگوهاي رو در رو برويم و اگر چند نفر هم در برنامه حضور مييابند حول يك موضوع با قصههاي خودشان باشند. بهنظرم اين برنامه فقط بهدليل صداقتش ماندگار شده و تا زماني كه خودش را از آن مردم ميداند ماندگار خواهد شد.
صدا و سیما...
ما را در سایت صدا و سیما دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان pririb بازدید : 146 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 17:05